Dozvuk

Slovník MIDI běží v testovacím provozu.
Děkujeme za pochopení.

V každém akustickém prostředí dochází k přirozeným zvukovým odrazům. Posluchač vnímá jak přímý signál, tak tyto odrazy. Čím je posluchač vzdálenější od zdroje, tím méně jej vnímá a více vnímá odrazy. Množství odrazů záleží na povrchu odrazových ploch. Od hladkých povrchů se odráží větší množství než od členitých. Na počtu odrazů záleží, jak bude odražený signál znít. Čím více odrazů je, tím více se v nich ztrácejí výšky, které se ztrácejí také s přibývající vzdáleností odrazových ploch od zdroje signálu. Proto není snadné vyrobit umělý dozvuk. Přístroje musí umět simulovat velikost prostoru, jejich tvar, drsnost a tedy i materiál odrazových ploch, vzdálenost zdroje od odrazových ploch, vzdálenost posluchače, atd.

Tip 1
V nejlepším případě je dobré mít pro akustické nahrávání vynikající přirozený dozvuk. To však není vždy možné, protože každému nástroji vyhovuje jiný typ dozvuku. Pokud je potřeba tento problém nějak řešit, je vždy lepší nahrávat raději ve více utlumené místnosti než v místnosti s velkým dozvukem. Umělý dozvuk je možné digitálně vytvořit, ale není žádný způsob, jak se špatného dozvuku z nahrávky zbavit.

Tip 2
Skutečně se vyplatí investovat do místnosti, která je určená pro akustické nahrávání. V místnosti by měly být umístěné různé přepážky a paravany, aby v ní nevznikalo zbytečně velké množství odrazů. Pro menší studio se v ideálním případě jedná o pohyblivé stěny (pohyblivé paravany), které je možné dle potřeby přemísťovat a tím měnit typ dozvuku. Velká studia mají různé místnosti (přesně navržené a proměřené) s různými dozvuky. I zde se však používají různé metody pro úpravu dozvuku místností.

Tip 3
Režijní místnost by neměla být zbytečně přetlumená (jak se občas stává). Měl by v ní být „přirozený dozvuk“, tedy zhruba takový, na jaký jsme zvyklí z běžných pokojů, obýváků. Pokud by zvukař zpracovával nahrávku v přetlumené místnosti, přidával by do nahrávky zbytečně moc umělého dozvuku. Nahrávka by pak v běžném prostředí nezněla dobře.

Tip 4
S dozvukem je třeba zacházet efektem velice opatrně. Je sice velmi lákavý a zní moc příjemně, ale velmi brzy se oposlouchá.

V praxi se používají různé umělé dozvuky. Mnohé dozvuky jsou již předdefinovány a mají své názvy podle toho, jaký typ prostoru simulují. Jedná se například o Room, Hall, Stage, Tunnel, Canyon, Basement, Cathedrall a další. I u těchto dozvuků je možné měnit velikost prostoru, trvání dozvuku a další parametry. Jak již bylo řečeno, dozvuky se kromě jiného liší i množstvím vyšších frekvencí. A tak bývají kvalitní dozvukové procesory kombinované s ekvalizérem.

Často se pletou pojmy dozvuk (Reverb) a ozvěna (Echo). O ozvěně mluvíme v případě, kdy je čas mezi jednotlivými odrazy tak dlouhý, že je posluchač schopný jednotlivé odrazy od sebe rozeznat.

Cakewalk Sonitus reverb
Cakewalk Sonitus reverb

Reverb firmy Waves
Reverb firmy Waves

Reverb firmy Waves, u kterého je možné nastavit ekvalizační křivku pro levý a pravý kanál zvlášť
Reverb firmy Waves, u kterého je možné nastavit ekvalizační křivku pro levý a pravý kanál zvlášť

Jiný Reverb téže firmy
Jiný Reverb téže firmy

Reverb firmy TC Electronic
Reverb firmy TC Electronic

Reverb firmy TC Electronic, kde je možné nastavovat tvar místnosti
Reverb firmy TC Electronic, kde je možné nastavovat tvar místnosti